Čtení pro potěšení

Reading for pleasure

‚Eating and reading are two pleasures that combine admirably.‘  C. S. Lewis
‚ Jídlo a čtení jsou dvě potěšení, která se obdivuhodně doplňují.‘

Když byl můj syn Viktor malinkatý (asi 3 roky) začala jsem ho brát s sebou do knihovny. Chtěla jsem, aby si na atmosféru a vůni knih zvykal už od malička. Sama jsem tu příležitost neměla a nechtěla jsem ho o ní ochudit.

Nejdříve jsme pro něj půjčovali knížky plné obrázků s málo textu. Milá paní knihovnice nám vždy nějaké pěkné knížky doporučila. Viktor byl ale ten, kdo se vždy sám rozhodl, ze které mu budu každý večer číst.

Jak postupně rostl a naučil se číst, stal se také členem knihovny. Naučil se, knížky si pro sebe vybírat. Přinesl si vždy domů několik kousků. Nepřečetl je vždy všechny.

Četl si ty, které se jemu osobně líbily a z kterých měl potěšení. Četl si každý den.

Ale jejda. V páté třídě si přinesl ze školy seznam povinné četby. Tituly se nápadně podobaly seznamu, které jsem musela povinně číst i já v 80 letech minulého století.

V knihovně jsme půjčili knížky ze seznamu povinné četby. Některé jsme vyřadili hned na místě a několik jich přinesli domů.

Nechtěl si knížky, které povinně dostal na seznamu, číst každý den. Divné? Četl si stále jen ty své oblíbené, které si vybral sám. Prostě pro radost. Nakonec ho zachránil Harry Potter. Studentům povolili místo knížek ze seznamu, přečíst několik dílů od J. K. Rowling, a to prozatím ve škole stačilo.

Nenutila jsem ho, ani nepřesvědčovala, číst něco, co nechce. Sama to mám stejně. Čtu to, co mě baví a ČTU HODNĚ. Čtu anglicky, španělsky nebo italsky a zároveň se tím učím.

5 důvodů proč Vám čtení pro potěšení (reading for pleasure)

pomůže v učení cizího jazyka

1. Při čtení pro potěšení si sami vybíráte autora a styl

Je velká pravděpodobnost, že se ke knížce dle vlastního výběru budete chtít pravidelně vracet, každý den.

2. Při čtení pro potěšení dochází k tzv. náhodnému učení

Pravděpodobnost zapamatování je mnohem vyšší než při tzv. záměrném učení (vyplňování cvičení, memorování slovíček, studování gramatických pravidel). Když máte k něčemu pozitivní vztah a kladné emoce, mnohem lépe si to zapamatujete.

3. Učíte se gramatiku přirozenou cestou

Ne vytrženou z kontextu jako poučku v učebnici. Vidíte fráze v jejich přirozeném prostředí v kontextu. Vidíte různé kontexty.

4. Při čtení nemůžete udělat chybu

Nanejvýš špatně porozumíte.

5. Učíte se odhadovat význam

Učíte se odhadovat význam neznámých slovíček.

Mám pro Vás velký výběr knížek v originále a knížek zjednodušených podle úrovní angličtiny. Pomohu Vám vybrat to, co zajímá konkrétně Vás.

Moji studenti nedostávají seznamy povinné četby. Když si student přečte knížku, netestuji ho a neptám se na to: kdo, s kým, kde a za kolik. Nic nedokáže zkazit potěšení ze čtení tolik jako dodatečné otázky. Pokud student chce, řekne mi nebo napíše shrnutí v angličtině nebo v češtině. Pokud nechce, knížku vrátí a sám si užívá její obsah.

Ve svých studentech se snažím probudit a najít kouzlo čtení pro potěšení – reading for pleasure.

© Copyright 2018 | AngličtinaIN